Zum Inhalt springenZur Suche springen

Detailseite Dr. Hannah Pardey

Hannah Pardey© Finn Winkler

Dr. Hannah Pardey
Gebäude: 23.21
Etage/Raum: 01.053
+49 211 81-14660

Sprechzeiten

Donnerstag, 13:00 - 14:00
Bitte kontaktieren Sie mich via E-Mail, um einen Termin zu vereinbaren.



Dr. Hannah Pardey lehrt seit Oktober 2023 in der Abteilung für Anglophone Literaturen / Literaturübersetzen. Darüber hinaus koordiniert sie das Programm des Centre for Translation Studies. Im Rahmen ihrer Promotion hat sie vor allem eine Expertise in materialistischen Ansätzen der Postcolonial Studies, der Literatursoziologie und empirischen Leserforschung, der Geschichte bürgerlicher Emotionen und den Digital Humanities entwickelt, die durch Publikationen in Fachzeitschriften und Konferenzbeiträgen nationale wie internationale Sichtbarkeit erlangt hat. Ihre Monographie Middlebrow 2.0 and the Digital Affect, welche die Produktions-, Distributions- und Rezeptionsbedingungen neuer nigerianischer Romane im digitalen Zeitalter beleuchtet, erschien im November 2023 bei Liverpool UP. Ihr aktuelles Projekt, „Wuthering Waters: Maritime Working-Class Movements across the Atlantic, 1800-1900,” kombiniert literatur- und kulturwissenschaftliche Konzepte mit verschiedenen Methoden der Digital Humanities, um transatlantische Arbeiterbewegungen im 19. Jahrhundert zu untersuchen.

  • Postcolonial Cultural Studies
  • Anglophone Literatures and Cultures
  • Indian and Nigerian (Diasporic) Fiction
  • Middlebrow Studies
  • History of the Book, Sociology of Literature
  • History of Emotions
  • Digital Humanities, Digital Reception Studies

Monographie

Middlebrow 2.0 and the Digital Affect: Online Reading Communities of the New Nigerian Novel. LUP, 2023.

Herausgabe

Postcolonial Cultural Studies, special issue of Anglistik: International Journal of English Studies, vol. 31, no. 3, 2020 (mit Jana Gohrisch und Ellen Grünkemeier).

Aufsätze und Kapitel

(10)   “Managing COVID-19 Anger and Anxiety: The Quarantine Train and the Affective Functions of Online Poetry.” The Productivity of the So-Called Negative Emotions in Postcolonial Literatures, Hrsg. Jean François Vernay, Donald R. Wehrs und Isabelle Wentworth, Routledge (Aufsatz angenommen, erscheint 2024). [peer-reviewed]

(9)     “Dramatic Dissent in Wole Soyinka’s Metaphysical Play Death and the King’s Horseman (1975) and Biyi Bandele’s Netflix Adaptation Elesin Oba: The King’s Horseman (2022).” Civic Dissent in Nigeria: Literature, Film, and Media, special issue of Matatu: Journal for African Culture and Society, vol. 54, no. 2, 2023, pp. 173-203. [peer-reviewed]

(8)     “New India, New Realism? Narrating Socio-Economic Change in Aravind Adiga’s Amnesty (2020) and Pankaj Mishra’s Run and Hide (2022).” Contemporary Indian English Literature: Contexts – Authors – Genres – Model Analyses, Hrsg. Cecile Sandten, Indrani Karmakar und Oliver von Knebel Doeberitz, Narr Francke Attempto, 2024, pp. 273-298.

(7)     “Investigating Postcolonial Affective Online Communities: A Computational Analysis of Reader Reviews for Contemporary Nigerian Fiction.” Postcolonial Affect, special issue of ARIEL: A Review of International English Literature, vol. 54, no. 3-4, 2023, pp. 157-187. [peer-reviewed]

(6)     “Does the Digital Economy Support Literary Diversity?” Literary Field Kaleidoscope, 4 April 2022, literaryfield.org/digital-economy-and-literary-diversity/.

(5)     “Emotional Nationalism in the New Nigerian Novel.” Nationalism and the Postcolonial [ASNEL/GAPS Papers 25], Hrsg. Sandra Dinter und Johanna Marquardt, Brill, 2021, pp. 186-203. [peer-reviewed]

(4)     “Introduction: Postcolonial Cultural Studies.” Postcolonial Cultural Studies, special issue of Anglistik: International Journal of English Studies, vol. 31, no. 3, 2020, pp. 5-15 (mit Jana Gohrisch und Ellen Grünkemeier).

(3)     “Middlebrow Postcolonialisms: Studying Readers in the Digital Age.” Postcolonial Cultural Studies, special issue of Anglistik: International Journal of English Studies, vol. 31, no. 3, 2020, pp. 67-88. [peer-reviewed]

(2)     “Middlebrow 2.0: The Digital Affect and the New Nigerian Novel.” Imperial Middlebrow, Hrsg. Christoph Ehland und Jana Gohrisch, Brill, 2020, pp. 218-239. [peer-reviewed]

(1)     “Migration als Geschäft: Neue nigerianische AutorInnen im internationalen Literatur-markt.” Migration: Perspektiven der Forschung, special issue of Unimagazin Leibniz Universität, vol. 3/4, 2019, pp. 36-38.

Lexikoneinträge

A. Adebayo: Stay With Me; S. Atta: Everything Good Will Come; D. Evans: 26a; A. Ibrahim: Season of Crimson Blossoms; E. John: Born on a Tuesday; C. Obioma: The Fishermen; H. Oyeyemi: The Icarus Girl; T. Selasi: Ghana Must Go. Kindlers Literatur Lexikon Online, 2018-2022.

Rezensionen

(3)     Verena Jain-Warden und Barbara Schmidt-Haberkamp, Hrsg. Representing Poverty in the Anglophone Postcolonial World. Bonn UP, 2021. In: Anglistik: International Journal of English Studies, vol. 33, no. 3, 2022, pp. 152-154.

(2)     Susanne Gehrmann. Autobiographik in Afrika – Literaturgeschichte und Genrevielfalt. WVT, 2021. In: Tydskrif vir Letterkunde, vol. 59, no. 2, 2022, pp. 77-78.

(1)     Andrew James Johnston und Kai Wiegandt, Hrsg. The Return of the Historical Novel? Thinking About Fiction and History After Historiographic Metafiction. Universitätsverlag Winter, 2017. In: Anglistik: International Journal of English Studies, vol. 29, no. 2, 2018, pp. 164-166.

(14) "Distant Reading as Translational Method"

CTS-Forum, April 2024

(13) "Emotion Management in Matthew Lewis's 'The Isle of Devils' (1834)"

DACH Online Workshop, "Victorian Affects", Dezember 2023

(12)   “Emotional Middle-Class Self-Fashioning on BookTube”

Anglistentag 2023, Sektion “Social Reading and Reading Communities in Diachronic Perspectives,” Universität Siegen, September 2023

(11)    “Narrative Trends in Post-Millennial Indian English Fiction”

Gastvortrag, Universität Stuttgart, Juli 2023

(10)     “Affective Algorithms: Studying Reader Responses with AntConc”

BritCult Workshop zu “The Place of the Digital in Cultural Studies,” Universität Innsbruck, Mai 2023

(9)     “Generic and Ideological Structures in Matthew Lewis’s Journal of a West India Proprietor (1834), or, What Literary Studies Can Contribute to Global Labour History”

Gastvortrag, Centre for British Studies, Humboldt-Universität zu Berlin, Januar 2023

(8)     “The Digital Milieu of Literary Transmission: A Postcolonial Case Study”

Gastvortrag, Centre for British Studies, Humboldt-Universität zu Berlin, Juni 2022

(7)     “A Poetics of Digital Agency: Adichie, Braithwaite, Nwaubani”

GAPS Jahreskonferenz, Goethe-Universität Frankfurt am Main, Mai 2022

(6)     “Middlebrow Postcolonialisms and the Spectre of Capital”

Georg-August-Universität Göttingen, Januar 2020

(5)     “Middlebrow 2.0: The Digital Affect and the New Nigerian Novel”

Gastvortrag, Centre for British Studies, Humboldt-Universität zu Berlin, Juni 2019

(4)     “Emotional Nationalism in the New Nigerian Novel”

GAPS Jahreskonferenz, Johannes Gutenberg-Universität Mainz, Mai 2018

(3)     “Postcolonial Middlebrow: The New Nigerian Novel”

GAPS Jahreskonferenz, Universität Bonn, Mai 2017

(2)     “Postcolonial Middlebrow?”

Arbeitskreis Cultural Studies, Centre for British Studies, Humboldt-Universität zu Berlin, Januar 2017

(1)     “Marketing the New Nigerian Novel”

Symposium “Critical Materialities,” Johannes Gutenberg-Universität Mainz, Januar 2017

  • Arbeitskreis Cultural Studies
  • Association for Anglophone Postcolonial Studies (2017-2021, seit 05/2023: Beiratsmitglied)
  • German Association for the Study of British Cultures
  • German Association for the Study of English
Verantwortlichkeit: